Usterki klimatyzacji samochodowej.
Nieszczelny układ klimatyzacji samochodowej.
-nieszczelność w przewodach klimatyzacji
Większość nieszczelności w przewodach klimatyzacji powstaje w miejscach łączenia ich do nadwozia. Pod gumkami mocującymi zbiera się wilgoć, która powoduje utlenianie się przewodów aluminiowych lub przecieranie się przewodów gumowych. Samochody po naprawach blacharskich często mają źle zamocowane, lub nie zamocowane przewody co doprowadza je do uszkodzenia ( przetarcia ).
-uszkodzenie skraplacza klimatyzacji
Są to zazwyczaj uszkodzenia mechaniczne ( uderzenia kamyków, uszkodzenia po kolizjach ). W wielu przypadkach liście zalegające pomiędzy skraplaczem a wentylatorem lub chłodnicą cieczy powodują jego utlenianie się. Przykładem mogą być tu samochody marki Opel gdzie liście znajdują się za wentylatorami, powodując uszkodzenie skraplacza. Dlatego zalecamy płukanie skraplacza raz na dwa lata. W samochodach, które wykonują duże przebiegi raz na rok. Często brudny skraplacz powoduje nieprawidłową pracę układu klimatyzacji. Słabe schładzanie czynnika doprowadza do wzrostu ciśnienia w układzie powodując wyłączanie się sprężarki.
-uszkodzenie parownika klimatyzacji
W większości przypadków spowodowane jest zaleganiem zanieczyszczeń na jego dnie. Przyczyną tego jest użytkowanie samochodu bez filtra kabinowego. Zanieczyszczenie parownika powoduje również brak możliwości odpływu skraplającej się wody na zewnątrz samochodu. Doprowadza to do parowania szyb oraz wywołuje nieprzyjemny zapach z nawiewów. W skrajnych przypadkach prowadzi to do zalania wnętrza samochodu. W większości samochodów aby oczyścić parownik z zanieczyszczeń stałych należy zdemontować deskę rozdzielczą.
-nieszczelna sprężarka ( kompresor ) klimatyzacji
W samochodach w których od długiego czasu układ klimatyzacji nie posiadał gazu często napotyka się problem z nieszczelnością sprężarki. Korodują wałki sprężarek oraz powstają nieszczelności na styku obudów. Aby uszczelnić sprężarkę należy ją wymontować z samochodu, rozebrać i oczyścić z nalotu. Mocno skorodowany wałek sprężarki kwalifikuje ją do wymiany.
-nieszczelny osuszacz klimatyzacji
Większość uszkodzeń aluminiowego osuszacza spowodowana jest jego utlenieniem się pod opaską mocującą go do nadwozia. Nie zalecamy spawania osuszaczy ! Wysoka temperatura podczas spawania może doprowadzić do wysypania się granulek, które podczas pracy układu uszkodzą sprężarkę.
Użytkowanie samochodu bez napełnionej klimatyzacji doprowadza w późniejszym czasie do wielu nieszczelności w układzie. Brak ciśnienia oraz smarowania olejem o-ringów ( uszczelnień ) pozwala na utlenianie się aluminium w tych miejscach. Uszczelnienie takiego układu może być bardzo drogie. Dlatego zalecamy aby Państwa układ klimatyzacji był sprawny cały rok. W zimie proces utleniania się aluminium pod wpływem soli jest dużo szybszy.
Kupując samochód używany z klimatyzacją proszę nie dać się oszukać sprzedawcom w wypowiedź: ” Klimatyzacja działa, tylko wystarczy ją napełnić, nie miałem czasu” Koszt napełnienia klimatyzacji to rząd wielkości 150-200 PLN. W skrajnych przypadkach ( zatarta sprężarka ) naprawa to wydatek 2000- 3000 PLN. Należy wymusić na sprzedawcy napełnienie i uruchomienie klimatyzacji przed zakupem samochodu.