Zasady doboru śrub i nakrętek
Śruby i nakrętki dobieramy według poniższych kryteriów:
- Według płaszczyzny mocującej felgę
Wyróżniamy 3 rodzaje płaszczyzn mocujących:
- stożek 60 stopni
- kula
- płaska podkładka
Aby sprawdzić jakie gniazdo jest w feldze (stożek czy kula) należy przyłożyć kawałek prostego przedmiotu do gniazda (np. kawałek zapałki) i zobaczyć czy przylega na całej długości. Jeśli jest prześwit pod zapałką oznacza to, że gniazdo jest kuliste.
Przy złym doborze płaszczyzny, śruba mocuje felgę punktowo i niszczy gniazdo felgi. Może doprowadzić to do odkręcania się koła.
Wszystkie standardowe śruby i nakrętki mają zastosowanie tylko i wyłącznie wtedy jeśli średnica otworu w feldze pod szpilkę lub nakrętkę nie jest większa niż 16mm.
Jeśli średnica otworu w feldze pod szpilkę lub nakrętkę ma np. 18mm oznacza to, że potrzeba śruby lub nakrętki specjalnej konstrukcji (np.oryginalne felgi aluminiowe Citroen, Peugeot, Ford, Mazda, Mitshubishi, Nissan, Subaru, Toyota).
- Według skoku oraz średnicy gwintu
Przykłady oznaczenia średnicy i skoku gwintu:
- M10 x 1,25
- M12 x 1,25
- M12 x 1,50
- M14 x 1,50
- 1/2" (UNF) - samochody amerykańskie
Skok i średnicę gwintu pod konkretną markę samochodu posiadamy w katalogach.
- Według długości śruby
Prawidłowo dobrane śruby lub nakrętki powinny przy wkręcaniu wykonać określoną ilość obrotów zanim dociągną felgę do końca:
- M12 x 1,25 - około 8 pełnych obrotów
- M12 x 1,50 - około 6,5 obrotu
- M14 x 1,50 - około 7,5 obrotu
- 1/2" (UNF) - 8 obrotów
- 7/16" - 8 obrotów
Długość śruby mierzymy od stożka, kuli lub podkładki a nie całą śrubę.
Długość nakrętki mierzymy zawsze jako całość, od początku do końca.
Zbyt krótka śruba może spowodować wyrwanie gwintu z piasty lub uszkodzenie śruby, a w najgorszym wypadku odpadnięcie koła.
Zbyt długa śruba wystaje z piasty samochodu i koroduje. Po pewnym czasie może wystąpić problem z odkręceniem koła (np. fabrycznie montowane śruby do VW Sharan, Ford Galaxy).
- Według rozmiaru klucza
Podstawowe rozmiary kluczy to:
- 17
- 19
- 21
- Torx
Przy felgach aluminiowych często stosuje się śruby i nakrętki o mniejszych łbach niż przy felgach stalowych. Spowodowane jest to ograniczonym dostępem do śrub w gnieździe felgi (mniejsze łby śrub ograniczają ryzyko porysowania felgi przy odkręcaniu koła).
Śruby i nakrętki typu torx stosujemy wtedy gdy klucz w rozmiarze 17 nie mieści się w feldze.
śruby do kół - śruby zabezpieczające do kół - nakretki do kół - nakrętki zabezpieczające do kół