Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Są one wykorzystywane w celach statystycznych i funkcjonalnych strony. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na przechowywanie plików cookies w Państwa przeglądarce.

Zasady doboru śrub i nakrętek

Śruby i  nakrętki dobieramy według poniższych kryteriów:

  1. Według płaszczyzny mocującej felgę Płaszczyzny śrub

    Wyróżniamy 3 rodzaje płaszczyzn mocujących:

    • stożek 60 stopni
    • kula
    • płaska podkładka

    Aby sprawdzić jakie gniazdo jest w feldze (stożek czy kula) należy przyłożyć kawałek prostego przedmiotu do gniazda (np. kawałek zapałki) i zobaczyć czy przylega na całej długości. Jeśli jest prześwit pod zapałką oznacza to, że gniazdo jest kuliste.

    Przy złym doborze płaszczyzny, śruba mocuje felgę punktowo i niszczy gniazdo felgi. Może doprowadzić to do odkręcania się koła.

    Wszystkie standardowe śruby i nakrętki mają zastosowanie tylko i wyłącznie wtedy jeśli średnica otworu w feldze pod szpilkę lub nakrętkę nie jest większa niż 16mm.

    Jeśli średnica otworu w feldze pod szpilkę lub nakrętkę ma np. 18mm oznacza to, że potrzeba śruby lub nakrętki specjalnej konstrukcji (np.oryginalne felgi aluminiowe Citroen, Peugeot, Ford, Mazda, Mitshubishi, Nissan, Subaru, Toyota).

  2. Według skoku oraz średnicy gwintu Skok i średnica gwintu

    Przykłady oznaczenia średnicy i skoku gwintu:

    • M10 x 1,25
    • M12 x 1,25
    • M12 x 1,50
    • M14 x 1,50
    • 1/2" (UNF) - samochody amerykańskie

    Skok i średnicę gwintu pod konkretną markę samochodu posiadamy w katalogach.

  3. Według długości śruby Długości śrub

    Prawidłowo dobrane śruby lub nakrętki powinny przy wkręcaniu wykonać określoną ilość obrotów zanim dociągną felgę do końca:

    • M12 x 1,25 - około 8 pełnych obrotów
    • M12 x 1,50 - około 6,5 obrotu
    • M14 x 1,50 - około 7,5 obrotu
    • 1/2" (UNF) - 8 obrotów
    • 7/16" - 8 obrotów

    Długość śruby mierzymy od stożka, kuli lub podkładki a nie całą śrubę.

    Długość nakrętki mierzymy zawsze jako całość, od początku do końca.

    Zbyt krótka śruba może spowodować wyrwanie gwintu z piasty lub uszkodzenie śruby, a w najgorszym wypadku odpadnięcie koła.

    Zbyt długa śruba wystaje z piasty samochodu i koroduje. Po pewnym czasie może wystąpić problem z odkręceniem koła (np. fabrycznie montowane śruby do VW Sharan, Ford Galaxy).

  4. Według rozmiaru klucza Rozmiar klucza śruby

    Podstawowe rozmiary kluczy to:

    • 17
    • 19
    • 21
    • Torx

    Przy felgach aluminiowych często stosuje się śruby i nakrętki o mniejszych łbach niż przy felgach stalowych. Spowodowane jest to ograniczonym dostępem do śrub w gnieździe felgi (mniejsze łby śrub ograniczają ryzyko porysowania felgi przy odkręcaniu koła).

    Śruby i nakrętki typu torx stosujemy wtedy gdy klucz w rozmiarze 17 nie mieści się w feldze.

 

śruby do kół - śruby zabezpieczające do kół - nakretki do kół - nakrętki zabezpieczające do kół

 

Opony letnie:

Barum -- BFGoodrich -- Bridgestone -- Continental -- Cooper -- Dayton -- Dunlop -- Firestone -- Fulda -- Goodyear -- Hankook -- Kleber -- Kormoran -- Michelin -- Nokian -- Pirelli -- Sava -- Toyo -- Uniroyal -- Viking Vredestein --

Opony zimowe:

Barum -- BFGoodrich -- Bridgestone -- Falken -- Michelin -- Nokian -- Uniroyal --

Felgi aluminiowe:

-- ADV -- Advanti Racing -- ALESSIO -- ALUSTAR -- ALUTEC -- Antera -- ANZIO -- Artec -- ATS -- ATT -- AUTEC -- BORBET -- Brock -- CARMAN -- CMS -- CW -- Dezent -- Dotz -- ENZO -- FMG -- HONDA -- MAK -- MSW -- Oxigin -- OZ -- Proline -- RH -- RIAL -- RONAL -- Speedline -- TOORA -- TSR --