Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Są one wykorzystywane w celach statystycznych i funkcjonalnych strony. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na przechowywanie plików cookies w Państwa przeglądarce.

Ciśnienie w oponach samochodowych

Właściwy poziom ciśnienia w oponach ma istotny wpływ zarówno na bezpieczeństwo jazdy, jak też na koszty eksploatacji. Poziom ciśnienia należy sprawdzać i ewentualnie korygować regularnie raz na miesiąc.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Szkoły Jazdy Renault – wie o tym tylko co drugi kierowca. Opony są jedynym elementem łączącym samochód z nawierzchnią drogi i w dużej mierze od ich stanu zależy bezpieczeństwo podróżnych. Dlatego kluczowe jest, aby pamiętać o sezonowej zmianie ogumienia, kontrolowaniu wysokości bieżnika (nie może być ona mniejsza niż 1,6 mm), a przede wszystkim o regularnym sprawdzaniu poziomu ciśnienia w oponach. Wiedza na temat tej ostatniej czynności nie jest u polskich kierowców najlepsza – badanie przeprowadzone na zlecenie Szkoły Jazdy Renault wykazało, że aż co dziesiąty kierowca błędnie twierdzi, że ciśnienie w oponach powinno się sprawdzać średnio raz na pół roku lub rzadziej, a co dwudziesty twierdzi, że wystraczy robić to podczas cyklicznych przeglądów auta! Regularna kontrola ciśnienia w oponach jest jedną z podstawowych zasad eko-jazdy, czyli jazdy ekonomicznej i ekologicznej.

Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie, raz w miesiącu, a także przed każdym wyjazdem w dłuższą podróż. Prawidłowy poziom ciśnienia zalecany przez producenta bezpośrednio wpływa na przyczepność auta i zwiazaną z tym drogę hamowania, a także na komfort jazdy – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Nieodpowiedni poziom ciśnienia w oponach to także zwiększone koszty eksploatacji pojazdu. Samochód jadący na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem spala więcej paliwa a i żywotność takich opon znacznie się skraca – dodaje Zbigniew Weseli.

Coraz częściej o konieczności regulacji ciśnienia przypominają kierowcom montowane seryjnie w wielu autach specjalne systemy kontroli ciśnienia. Bez względu na to ważne jest, aby samą czynność sprawdzenia i korekty ciśnienia wykonywać w odpowiednich warunkach. Podczas jazdy koło nagrzewa się, a wówczas ciśnienie w oponie rośnie, dlatego zaleca się, aby pomiaru ciśnienia i jego ewentualnej korekty nie dokonywać zaraz po zatrzymaniu auta. Wskazane jest, aby odczekać chwilę i zrobić to, gdy opona jest zimna – radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Źródło: onet.pl

 

Opony letnie:

Barum -- BFGoodrich -- Bridgestone -- Continental -- Cooper -- Dayton -- Dunlop -- Firestone -- Fulda -- Goodyear -- Hankook -- Kleber -- Kormoran -- Michelin -- Nokian -- Pirelli -- Sava -- Toyo -- Uniroyal -- Viking Vredestein --

Opony zimowe:

Barum -- BFGoodrich -- Bridgestone -- Continental -- Dayton -- Dunlop -- Firestone -- Fulda -- Goodyear -- Kleber -- Kormoran -- Michelin -- Nokian -- Pirelli -- Riken -- Sava -- Toyo -- Uniroyal -- Viking

Felgi aluminiowe:

ADV -- Advanti Racing -- AEZ -- ALESSIO -- ALUSTAR -- ALUTEC -- Antera -- ANZIO -- Artec -- ATS -- ATT -- AUTEC -- BORBET -- Brock -- CARMAN -- CMS -- CW -- Dezent -- Dotz -- ENZO -- FMG -- HONDA -- MAK -- MSW -- Oxigin -- OZ -- Proline -- RH -- RIAL -- RONAL -- Speedline -- Stilauto -- TOORA -- TSR -- TSW